Follow kami di Facebook, Instagram untuk info selektif setiap hari.
Sebuah syarikat British, Ocean Infinity, telah melancarkan misi pencarian terakhir bagi pesawat Malaysia Airlines MH370 yang hilang 11 tahun lalu. Armada 7806, kapal sokongan laut dalam milik syarikat tersebut, tiba di zon pencarian baharu di Lautan Hindi, kira-kira 1,200 batu nautika dari Perth, Australia, hujung minggu lalu, lapor Aviation Source.
Dalam tempoh beberapa jam selepas ketibaan, kenderaan bawah laut autonomi (AUV) dilancarkan untuk melakukan imbasan terperinci dasar laut di kawasan tersebut. Kenderaan ini dikawal melalui pautan satelit dari pusat kawalan Ocean Infinity di Southampton, United Kingdom.
‘Tiada penemuan, tiada bayaran’
Pesawat MH370 hilang pada Mac 2014 dengan 239 penumpang ketika dalam penerbangan dari Kuala Lumpur ke Beijing. Pesawat Boeing 777 itu dilaporkan berpatah balik sebelum tiba di Vietnam dan menghala ke barat daya merentasi Semenanjung Malaysia menuju Lautan Hindi sebelum hilang dari radar.

Pada Disember lalu, Malaysia menyatakan kesediaan untuk menyokong pencarian baharu dengan perjanjian “tiada penemuan, tiada bayaran” bernilai £55 juta (RM318 juta) jika Ocean Infinity berjaya menemui pesawat tersebut. Bagaimanapun, tanpa perjanjian muktamad, Ocean Infinity tetap meneruskan misi pencarian sebelum musim sejuk tiba di Hemisfera Selatan.
Armada 7806 kini meneroka beberapa “titik panas” yang dipercayai lokasi bangkai pesawat MH370. Satu kawasan dilaporkan kurang diberi perhatian dalam pencarian terdahulu, manakala satu lagi zon mengandaikan pesawat itu terbang 100 batu nautika lebih jauh daripada pengiraan sebelumnya. Kawasan ketiga pula berdasarkan analisis gangguan isyarat radio amatur.
Peluang temui bangkai MH370 50-50
Kapal Armada 7806 yang dibina pada tahun 2023 dianggap sebagai kapal paling canggih dalam kelasnya. AUV yang digunakan mampu beroperasi selama empat hari di dasar laut pada kedalaman sehingga 6 km dengan menggunakan pengimbas 3D, sonar, laser, dan kamera yang canggih.
Pakar aeroangkasa yang telah bersara, Richard Godfrey, menganggarkan peluang 50-50 untuk menemukan bangkai MH370.
“Ramai yang beranggapan dasar laut itu rata, tetapi hakikatnya ia penuh dengan gaung, tebing curam, gunung laut dan gunung berapi, dalam keadaan gelap gelita dengan tekanan tinggi serta suhu hampir sifar,” katanya.
Sekiranya Ocean Infinity berjaya menemui bangkai pesawat, kelulusan daripada pihak berkuasa Malaysia diperlukan sebelum sebarang operasi pemulihan boleh dijalankan.








