RM250 juta dilaburkan oleh Kumpulan Wang Persaraan (KWAP) bersama KV Asia Capital dan juga Kapal Api Group dalam jenama pengendali rangkaian kopi tempatan, Zus Coffee.
Menurut pengasas dan Ketua Pegawai Eksekutif ZUS Coffee, Ian Chua, kerjasama berkenaan bukan sahaja memfokuskan kepada pengembangan perniagaan kopi, malahan sebagai menyokong langkah syarikat berkenaan ke dalam bidang baharu seperti barangan pengguna bergerak pantas (FMCG).
“Dengan pendekatan didorong teknologi perkongsian kami, kami komited untuk menjadikan kopi istimewa boleh diakses, berpatutan dan menarik.
“Visi kami adalah untuk mewujudkan ZUS Coffee sebagai jenama Malaysia yang diiktiraf di peringkat global, berkongsi komitmen Malaysia terhadap kualiti dan komuniti kepada pencinta kopi di seluruh dunia,” katanya.
Sementara itu, Ernst & Young Malaysia pula bertindak sebagai penasihat penggabungan dan pengambilalihan (M&A) bagi urus niaga yang bakal membuka lembaran baharu dan batu loncatan untuk pertumbuhan ZUS Coffee.
Jenama rangkaian kopi terkenal ini sudah mendapat tempat di hati pencinta kopi dan dilaporkan telah mengendalikan 600 kedai di serantau.
Sebelum ini juga, Zus Coffee menarik perhatian ramai apabila menyumbangkan sumbangan kepada rakyat Palestin di Gaza.
Sumber: Berita Harian