SIC akui tersilap langkah hentikan penganjuran Formula One (F1) di Sepang | The Reporter

SIC akui tersilap langkah hentikan penganjuran Formula One (F1) di Sepang

Perlumbaan Formula One di Litar Antarabangsa Sepang dengan deretan kereta F1 mengambil selekoh sambil disaksikan ribuan penonton di bangku penonton.
Aksi perlumbaan sengit Formula One di Sepang sebelum penganjurannya dihentikan pada 2017 akibat kos tinggi dan minat yang merosot.

Follow kami di Facebook, Instagram untuk info selektif setiap hari.


Ketua Pegawai Eksekutif Litar Antarabangsa Sepang (SIC), Azhan Shafriman Hanif menyifatkan keputusan menghentikan penganjuran Formula Satu (F1) di Malaysia sebagai satu kesilapan besar yang sukar diperbetulkan.

Menurutnya, usaha untuk membawa kembali perlumbaan berprestij itu kini sangat sukar kerana terdapat senarai menunggu yang panjang untuk mendapatkan slot dalam kalendar F1, selain kos yang sangat tinggi.

“Kita pernah lepaskan F1 dan sekarang sangat susah nak dapatkan balik. Saya harap kita tak ulang kesilapan sama dengan MotoGP,” katanya.

Baca juga:

Kos penganjuran mencecah ratusan juta

Shafriman mendedahkan, SIC pernah ditawarkan yuran perlumbaan sebanyak US$70 juta (kira-kira RM327 juta) bagi satu edisi Grand Prix Malaysia oleh pemilik F1, Liberty Media. Jumlah itu belum termasuk kos pemasangan dan penyediaan litar antara RM10 juta hingga RM20 juta setiap tahun.

Sepang pernah menjadi tuan rumah F1 dari 1999 hingga 2017 sebelum dibatalkan susulan kos penganjuran yang tinggi, minat global yang merosot serta jualan tiket yang mengecewakan di Malaysia.

Namun, sejak diambil alih oleh Liberty Media pada 2017, F1 kini kembali mendapat perhatian selepas kejayaan siri Netflix Drive to Survive serta pengenalan perlumbaan pecut pada hari Sabtu bermula 2021.

MotoGP bukti kejayaan jika disokong semua pihak

Ketika ini, SIC sedang dalam perancangan memperbaharui kontrak dengan Dorna Sports bagi terus menganjurkan MotoGP Malaysia, yang terbukti memberi pulangan ekonomi besar kepada negara.

“MotoGP pun ambil masa untuk kita naikkan pulangan pelaburan (ROI). Tahun lepas sahaja, ROI MotoGP mencecah 6.3 kali ganda, berdasarkan kajian impak ekonomi,” jelas Shafriman.

Beliau menekankan bahawa kejayaan acara bertaraf dunia seperti MotoGP atau F1 memerlukan sokongan menyeluruh daripada kerajaan, sektor korporat dan pemain industri pelancongan seperti yang diamalkan Singapura.

“Ramai yang anggap MotoGP dan F1 ini acara SIC, tapi sebenarnya ini acara nasional. SIC hanya urus dari segi pelaksanaan dan penjenamaan,” katanya lagi.

SIC kini menyasarkan lebih 200,000 penonton untuk acara MotoGP Malaysia yang dijadual berlangsung 24 hingga 26 Oktober ini.

Sumber: New Straits Times

Related Posts